Variációk egy témára: "Odanézz!" bicajok

A kerékpár egy eléggé elterjedt eszköz napjainkban, és a kerékpározók száma évről évre növekszik. Minden szakágnak akadnak több csillióba kerülő, high end modellei, amelyre még a legelfásultabb, világlátott emberek is csettintenek egyet legalább, de valljuk be: a bicajok nagy része ugyanazt a formavilágot követi. Viszont a kerékpáros társadalomban is akadnak úttörők, akik kicsit máshogyan definiálják a "kerékpár" szót, és túllépve azon, hogy az adott célnak, mint például gyorsaság, irányíthatóság, szépség, teherbírás és egyebeknek kelljen megfelelnie a szerkezetnek, nem restellnek egyenesen új célokat kitűzni maguk elé, és új koncepciót felállítani az adott cél érdekében.

Az így keletkező mutáns bicajok között akad, amely komoly teret hódít, például a tandem vagy a 29 collos mountain bike, de vannak olyanok, amelyek megmaradnak igazi kuriózumnak. A közös bennük, hogy mindegyiket emberi erő mozgatja, és nagyjából ésszerű keretek között maradva akár hétköznapi használatra is alkalmasak. Ehhez persze célszerű, ha a rajtuk ülő nem kezd el pofozkodni, amint megbámulják.

Nem annyira polgárpukkasztó a forma, de mindenesetre érdekes a következő vázanyag. A titán mondhatni már senkit sem hoz lázba, a többség meg sem tudja különböztetni az acéltól, de egy bambuszból összerakott bicaj mellett senki sem megy el szó nélkül.

A váz egyébként magyar gyártmány, és sejthetitek, nem egy tömegcikk. Részletes infó a bikemagon.

Lányos is van ám. Ez már indonéziában készül, sorozatgyártásban.

A fenti Videó szösszenet "ott van Rasszel Kró" mottója sokszor elhangzott tandemes túráink során Katával, amikor jöttek az ámélkodó, jé kezdetű "kettesbicaj" "kétbicajegybe" "ikerbringa" meg egyebek. Aranydíjat nyert a hétéves körüli kislány, aki egyből kiabálta, hogy "odanézz, tandem!"

Ezzel cirkáltunk olykor. Meglehet, feléled még valamikor.

Folytassuk eme kis felvezető után a könnyen emészthető, de már "nemnormális kinézetű" géposztállyal, a tandemmel. Az alap felállás az, hogy a kerékpáros feladva valamelyest a függetlenségét, társul egy (vagy több) társával, a nagyobb sebesség, és hatótáv elérése végett. Vagy egyszerűen csak azért, hogy egyszerre haladjanak, kiegyenlítve az erőviszonyokat. A tandemről egy külön cikk is szólhatna, de mivel ezt már megírták előttem sokan, eltekintek a felesleges fárasztásotokról. Később lehet, hogy terítékre kerül azért.:D

Ez a tandem a Debreceni Tecsó előtt lett lekapva. Semmi extra nincs rajta, néhány ezer tandemes kilométeremmel vérfagyasztónak tűnik rajta a patkófék, nem beszélve a muffolt vázillesztésekről. De nem egy mai darab, és ennek ellenére egyben van, kiválóan alkalmasnak tűnik örömködős közös ülésre.

 

Apropó, ha már ezt a hülye szóviccet így az elején ellőttem, íme egy orgiasztikus modell, egy Santana triplet. Ősi fotókon fellelhető velodromban száguldozó négyesfogat is, nem mondanám mégsem azt, hogy nem létezhet hosszabb. Mindig van hosszabb.

Aki eléggé elmebeteg, vagy csak simán unja a legközelebbi bike parkot, az beszerezhet nyugodtan egy freeride tandemet is.

Persze akad gilisztagumis high-end bicaj is.

Figyeljétek ezt a jó kis átkötést a következő különcre, amely nem más, mint a rekumbens, ismertebb nevén fekfőbicaj.

A lényeg itt a légellenállás csökkentése, amely az utas fekvő helyzetbe tételével történik. Nem elhanyagolható persze az ülőfelület megtöbbszöröződése sem, így akár 2-3 szorosára növekedhet a hajtó seggének a tűrése, persze a megtehető táv is eszerint növekszik.

Íme, egy eléggé fapados modell. A bicajos nincs túl közel a talajhoz, ez egy egyszerűbb, városi típus. Persze normális üléssel is léteznek ilyenek, a kép újabb szóvicc miatt került ide.:D

Ez már egy komolyabb, expedíciós példány, némi elektromos rásegítéssel, és elöl-hátul telós felépítéssel.

Egy igazi jobbféle, egyedileg épített darab. Eléggé pimpes lett.

Jöhet egy kis sebesség! Ezzel a rakétával állítólag 82.33 mérföld per órás sebességet léptek meg, ami ha jól számoltam át, kiad egy erős 131.96 Km/h-t.

Bár nem bicaj, mert három kereke van, hatalmas kúlfaktorral bír ez a Trike-rekumbens. Nem egy Kanadai modell, az első talaj menti fagy elviszi vele az embert. Végre, a jószág alsó kormányos.

Sajnos ide semmiféle átkötést nem találtam. Ha csak nem a reku 622-es hátsó kerekét. A színválasztás ellenére ez a nagykerekű, 29-es mtb egyáltalán nem egy lánybicaj. A Deviant mtb az utóbbi években új színt (magenta:D) vitt a hazai maratonéletbe, és bár az egy fokozat nem egyszerű dolog pláne terepen, de ennek ellenére keményen odarakják magukat.

Bár kevesen tudják, a 26" os monti kerékméret afféle baleset következménye. A sztori meg ér pár sort, így összefoglalom. Az mtb (h)őskorában sajna nem találtak donorkereket megfelelően nagy méretben, így maradt a cruiser ballonos köpennyel szerelt kereke. Gary Fisher, és Tom Ritchey már a nyolcvanas évek elején tisztában volt a nagyobb kerék hatékonyabb működésével, ami a terepakadályokon való átgördülést illeti. Ennek ellenére csak az utóbbi pár évben kezdett el terjedni a 29er.

Létezik downhill változat is.

 

És persze egy még nagyobb kerék még nagyobb akadályokon megy át fennakadás nélkül. Ez itt harminchat collos. Az első képen egy 26' montival, a másodikon egy 29 essel. A kerekeket egyébiránt eredetileg monociklihez, vagyis egykerekűhöz növesztették ilyen szép nagyra.

Aki azt hinné, a nagykerék újkori úri dolog, annak itt van ez a bicaj. Nem épp az én műfajom, de azért sunáznám, vagy mi. Harminc, és harminchat collos gurigákat visel, és gyanítom, a nyeregvázcső hiánya nem kis mértékben javítja a komfortot. A menő öntöttvas tartó pedig önmagában is szép darab.

Már majdnem kimaradt, de megtaláltam. Aki 36-os kereket szeretne, de nem egy terepező alkat, az gondolkodhat egy cruiserben is. Alapból az egyszerű vázak híve vagyok, de ez megfogott valamiért.

Van, aki a kerékméretre gyúr rá, van, aki a vázra. Na mi jön most? Telitalálat, a tallbike, vagyis a magas bicaj!

 Ez a létra egy századeleji példány, abból is egy melósbicaj. Nem, nem tűzoltók szedegettek vele macskákat a fáról, és még csak nem is szobafestők használták. Ma kicsit furán hangzik, de a közvilágítást üzemelték be esténként a nyergéből. Az izzó becsavarása helyett gázlámpákat, vagy petróleumlámpákat gyújtott meg a rajtaülő. Érdekes munkakör lehetett minden este járni a várost. Főleg így, lámpa nélkül, és persze a közvilágítás is csak mögötte működött.:D

Napjainkban a tallbike még fellelhető, bár az indoklás nem egészen egyértelmű. Egy hazai magasblog szerint tíz oka lehet annak, hogy az ember magast építsen. A fenti gép (is) Kruger keze munkája.

Ezek a bicajok már teljesen kimerítik az egyediség fogalmát, és tudtommal egyáltalán nem léteznek kereskedelmi forgalomban. Többnyire két, vagy több bicajváz fúziójából jönnek létre, a formavilág, a hajtás típusa, és a kerékméret változatos. Személy szerint én fix hajtással látom értelmét, kicsit vicces lenne minden pirosnál leszállnom és fel, de trackstandben durván kielégítő lenne a hatás a legnagyobb feltűnésre vágyóknak is.

Ebből is létezik társas típus, a képen szereplőn kívül találtam kétféle félmagast is, az első, vagy a hátsó vállalkozó szellemű "felültetésével", de a telivér az igazi.

A google tárta elém életem egyik legdurvább képét, amelyen a magas, és a downhill fut össze egy fémszörnyben. Ültem már magason, és Dh-ztam is, de valahogy a kettő kicsit erős így együtt.

A következő alany is melós bicaj, amely komoly tiszteletnek örvend futárkörökben. Egy lakópark bevásárlását, vagy egy kisebb költözést akarsz lezavarni? Szerezz, vagy építs egy cargót!

A bullitt alacsonyan elhelyezett rakfelülete miatt nagyobb cuccok cipelésére is alkalmas, megtartva a kétkerekűek mozgékonyságát. 

Ha jobban tetszene a hátra pakolós megoldás, az sem gond.

Azt hitted, a költözés vicc volt? Igaz, nem cargo, hanem egy utánfutó. Abból viszont az xxl-es családi változat. Pótbicaj is elfér rajta amint láthatod. No para.

Az emberi alkotókészség szerencsére nem tudta még kimeríteni a kerékpárban rejlő lehetőségeket, mint látjátok, mindenből lehet tandem, vagy extrém felhasználásra szánt bicaj, nagykerekű, magas, alacsony, gyors, pakolható. Persze senkit nem akarok arra sarkallni, hogy vágja szét a bicaját és gyártson belőle egy ezekhez hasonlót, de ha valaki érez magában némi tehetséget, van egy jó ötlete, az valósítsa meg, Ha másért nem, az alkotás kedvéért!