Gyik III.: Bikepolo szabálykönyv és egyéb írott anyagok

Bejegyzés alcíme...

Stratégiák kapuban by Krisz
Labdavezetés By Krisz
Játék egyenlőtlen esélyekkel By Krisz

Szerencsére ezt már minden pólós ismeri, és még jobb, hogy senkit nem kell kongóhoz zavarni, már rutinból megy kifelé. Azért beteszem ide, mivel nem mindenki olvasta még, és nem árt, ha szofisztikáltan is lehet tálalni, nem csak úgy, hogy "ha leteszem a lábam, megyek kongóba". A szabályzat a Budapestbikepolo-n levő másolata, egy két kiegészítéssel olyan szabályokból, amelyek eddig nem voltak benne, de ugyanúgy be voltak tartva.

Pálya:
kerekített sarkokkal. Méret : 29×20m (25m gólvonaltól gólvonalig)

Kapuk:
Változó, kb egy bicaj hosszának megfelelő szélesség, ez kb 180 centi, és kb 1 méter magas.

Kerékpárok:
Bármilyen kerékpár megengedett. A kormányvég zárt legyen, és legalább egy féknek kell lennie a bringán. A fix hajtás megfelel egy féknek. Kerékvédők(gettóküllő) megengedettek, de egyéb védekezésre alkalmas váz kiegészitő eszköz nem.

Ütők:
A játékvezetőé az utolsó szó hogy biztonságosak-e az ütők. Az ütőfejek nem készülhetnek semmilyen fémből vagy egyéb olyan anyagból, ami sérült, éles szilánkosan törhető vagy más módon veszélyes a játékosokra. Az ütő nyelének a vége be kell hogy legyen  dugaszolva.

2012 Kiegészítés: Az ütők oldalán levő terelő könnyítés legnagyobb átmérője maximalizálva lett 57 mm ben. A fej teljes hossza 18 cm nél nem lehet több.

Játékosok:
Minden csapat 3 játékosból áll. A kapusnak nem kötelező a kapuban állnia, a csapatok egyéni stratégiájától függ, hogyan játszanak. Nem korlátozott a tagok, bicajok cseréje sem, de ez nem zavarhatja a játékot.

A játék kezdése:
A játékosok felállnak a saját gólvonaluk mögé, a labda a pálya közepén elhelyezve. A játék a bíró “3,2,1 Polo!” kiáltására kezdődik. Bármelyik játékos indulhat a labda megszerzéséért, egyetlen kitétel, hogy ezeknek azonos kézben célszerű tartaniuk az ütőt. Ha egy bal és egy jobbkezes egyszerre támad a labdára, a kitérés közben erősen ütközhetnek, így ezt célszerű a csapatoknak előzetesen egyeztetni.Az ütő kéz cserélgetése nem megengedett!

Mit nevezünk gólnak:
Gólnak nevezzük azt, amikor a labda teljes terjedelmével áthalad a gólvonalon. Vitás esetben a bíró dönt. A bíró munkáját u.n. gólbírók is elősegíthetik, akik az egyes kapukat figyelik.

Tolás és ütés:
Az ‘Ütés’(Hit) amikor az ütő fejének a végével érintjük a labdát. A ‘Tolás’ (Shuffle) pedig amikor az ütő fejének a szélesebb végével ütjük a labdát, vagy ha az ütő fejének a végével tolod. A támadólag elkövetett ‘Tolt’ labda nem számít gólnak. Ha a támadás során átmegy a gólvonalon a ‘Tolt’(Shuffle) labda, akkor a védekező csapat kapja meg a labdát. Ha egy csapat a saját kapujába ‘Tolja’(Shuffle) a labdát, akkor az érvényes találat az ellenfél számára.(öngól) Ez azért is szükséges szabály, hogy gólhelyzetben a védő csapat ne „menthesse” a labdát az ellenfél elől a saját kapujába. 

2012 várható módosítás: csapattárs vagy ellenfél/kapus kerekéről- egyéb részéről pattintott, szándékos "mandíner" gól nem számít érvényesnek. Ha a kaput védő fél védekezés során a labdába érve eltéríti azt, vagy az ő ütése miatt a labda áthalad a gólvonalon, a találat érvényes öngól. a szándékosságot a gólbíró állapítja meg.

Labda húzás és emelés:
Labdát emelni az ütővel érvényes és/vagy haladni a labdával úgy, hogy a játékos az ütő fejének a végével leszorítja azt a földre, de egyik módon sem érvényes gólt szerezni. Ha a labda be lett emelve vagy húzva a kapuba, még egy passznak kell történnie, mielőtt érvényes gól születik.

A játék folytatása gól után:
Érvényes gól után a gólt szerző csapatnak vissza kell térnie a saját térfelére és nem lépheti újra át a felező vonalat addig, amíg a gólt kapott, és utána a labdát újra játékba hozó csapat át nem lépi azt. Az újra támadó csapat akkor lépheti át a felezővonalat, ha a másik csapat legalább két játékosa már a saját térfelén van. Ebbe beleszámít az is, ha a kapus már eleve a saját térfelén volt. A játékosoknak nem szükséges érinteniük a “kongot” láb letétel(foot down) esetén, ha egy gól érvényes, de vissza kell térniük a saját térfelükre.

Hibák:
A játékosok nem érinthetik a lábukkal a földet. Minden alkalommal, amikor egy játékos leteszi a lábát, azonnal ki kell állnia a játékból és megérintenie az ütőjével a pálya közepén elhelyezett “kongot”. Lábletétel esetén tilos szándékosan akadályozni a játékot, büntetés jár érte. Egy lehetséges gól esetén, ha a lövést blokkolja egy éppen “kongózni” igyekvő játékos, akkor az a gól nem érvényes. Kapura támaszkodni védekezés közben nem szabad, ha megtörténik “kongo” jár érte. Ütőt eldobni tilos, büntetés jár érte! A túlságosan agresszív viselkedés, mint felesleges könyöklés, az ellenfél megragadása, húzása, tolása, szúrása kézzel vagy ütővel, tolás vagy rúgás lábbal mind büntetést von maga után.

Engedélyezett dolgok:
Nem agresszív test-test elleni, ütő-ütő elleni és bringa-bringa elleni játék megengedett. A játékosok támadhatják a kapus ütőjét.

‘Megtűrt’ dolgok:
Testtel érinteni a labdát, ha a játékos a nyeregben ül, lábai a pedálon vannak, kezében tartja az ütőt, a másik keze pedig a kormányon van. Ha a labda csapdába esik a játékoson vagy a bringáján, akkor engedni kell a játékost, hogy kiszabadítsa és hozza játékba azt.

Időkérés:
A játékvezető megállíthatja az játék idejét a fenti szabályokon kívül akkor is, ha bármilyen sérülés vagy egyéb mechanikai probléma lép fel, de nem köteles. A játékvezető továbbintheti a játékot, ha azt játékra alkalmasnak ítéli, és ha az időkérést nem érzi megalapozottnak. Időt kérhet játékos is, de csak érvényes gól után. Emberi sérülés esetén bármikor lehet kérni időt, legfeljebb 5 percet és egy csapat maximum egyszer egy játék alatt.

Ítéletek és büntetések:
Mindenek előtt a játékosok kötelesek a szabályoknak megfelelően játszani. Vitás helyzetek esetén a játékvezető dönt. A játékvezető feladatai: bemondani a gólokat. Eldönteni, hogy mi hiba és mi nem, miért jár büntetés és mekkora legyen az. Számon tartja a gólokat. A gólokat minden gól esetén ki kell hirdetni. Számon tartja a játék idejét is. Figyeli és nyomon követi a játékosok hibáit. Szünetet rendel el súlyos sérülés esetén. Mindenki köteles tiszteletben tartani a bíró végső döntését!

Büntetések járnak az alábbiakért:
- első véletlen hiba esetén = kongo
- második véletlen vagy első szándékos hiba esetén = dupla kongo(megérinteni mindkét kongot)
- második dupla kongo esetén = Időbüntetés
- a következő időbüntetések adhatók: 8 perces játék esetén 30 másodperc, 15 perces játék eseten 45 másodperc, 20 perces játék esetén(döntő) 1 perc adható. A kiállított játékos köteles elhagyni a pályát az oldalvonalnál.

Kongo a pálya két szélen van elhelyezve a pálya felező vonalánál.
Bármilyen hiba esetén(kivéve a lábletétel) a labdát a másik csapat kapja meg.