Rotafixa

Mi is ez? Volt vevőm, aki úgy állított be, hogy ilyet kér, és amikor kicsit belekérdeztem, kiderült, ő sem tudja egészen miről is van szó.Valami homályos elképzelése volt a menetrögzítő egy speciális típusáról, ahogy elsőre nekem is. Persze, aki akar kövezhet, én se tudhatok mindent!

Mivel a jó pap is holtig tanul, a jó szerelőnek is ez a dolga. Kicsit utánajártam, és felfogtam a működési elvet, szóval most megosztom veletek is. Remek megoldás ha véletlenül olyan helyen forgatjátok le a lánckereket, ahol nincs egy szervíz, ahol visszatennék és rendesen meghúznák.

A lánc előkészítése

Először is ellenőrizzük, hogy a kerekünk megfelelően rögzítve van-e. Tegyük fel a láncot a hátsó lánckerékre, elöl pedig a középcsapágyházra. Ide célszerű tenni valami erősebb rongyot, lemezt a lánc alá, mert simán letúrja a festést! A lánc maradékát úgy igazítsuk el, hogy a leleógó ívek közül az alsó nagyobb legyen.

 

 

 

 

Igazgassuk kézzel a láncot, miközben lassan hátrafelé forgatjuk a kereket. Érjük el, hogy a lánc körbefogja a lánckereket, így amikor az visszahajlik, és összeér, önmagát fogja a lánckerékre szorítani, így nem tud leugrani. Addig forgassuk, amíg a lánc mindkét szakasza, amely a középcsapágyház felé mutat, meg nem feszül.

 

 

Megtépés

Ha ez megvan, utoljára ellenőrizzük elöl a váz sérülései ellen odahelyezett cuccot, majd kezdjük el a kereket immár nagyobb erővel hátrafelé kényszeríteni. Az ideális esetben hirtelen rántásokkal feszül rá legjobban a lánckerék, azonban vigyázni, mert esetleg a kerékben is lehet csorbulást előidézni! Ennek elkerülésére a kereket mindig két egymással szemközti szakaszon kell fogni, és a rántás mindig koordináltan, a forgási irányra történjen.Kézre vigyázni, küllőkbe lehetőleg nem kapaszkodni!

Az így meghúzott lánckerék jobban rögzül, mint pl láncostorral, a kerék nagyobb, közel kétszer akkora erőkarja miatt. Vigyázni, ész nélkül simán leesztergálható a menet is az agyról!

A legfontosabb azonban a lánc állapota. Sérült oldallapú láncszemet soha ne használjatok, mert ha szétszakad, durva esés következhet. És ez érvényes kerózás közbenre is, nemcsak szereléskor.....

 

 

Az írkálmányban felhasználtam az alábbi forrást, képanyaggal együtt: http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm